Salsa.

Igår åkte jag och Jens med MexChange på en arrangerad utgångs-trip. På bussen fick jag reda på att vi skulle till en salsaklubb först där vi skulle få en timmas undervisning i Salsa. Vi kom dit och mycket riktigt fick vi undervisning i salsans grundsteg. Det var fantastisk kul och vi dansade i ett antal timmar. Det är väldigt fräckt att se de som är bra på salsa dansa, det ser verkligen ut som om att killen (som för) ska bryta armen på den lilla, nätta tjejen som går att vrida och vända åt alla håll och kanter.
Jag tyckte ändå att jag fick in stegen rätt bra tillslut. Jens går på moln just nu då han tycker att han är kung på salsa och körde över sin duktiga salsa partner, haha. Han får leva på molnen ett tag till!
För övrigt hände det en ganska rolig sak igår när vi åkte buss till salsaklubben. Bussens toalett som jag skulle besöka var konstruerad med ett fönster. Ganska trevligt om du planerar att göra ett långt besökt då du kan sitta och kolla ut. Situationen blev dock så för mig att när jag skulle resa mig och dra upp mina byxor upptäckte jag till min förvåning en buss bredvid fönstret med en del frågande miner. Min buss hade stannat vid ett trafikljus och självklart kom en jämnhög buss och stannade precis bredvid. Jag bjöd på upplevelsen och skrattade mig ut från toaletten.
Mexico slutar aldrig förvåna.

Acapulco.

Första lärdomen av Acupulco-resan fick vi påväg till busstationen (som heter bus terminal, taxi-chaffisarna har väldigt svårt att förstå station). Mexico city har många, många bilar och för att ta oss cirka 4 mil genom staden tillbringade vi 1 och en halv timma i taxi. Det tar sin lilla tid att ta sig fram i denna staden, dock åkte vi mitt på dagen. När vi igår skulle ta taxi tillbaka sent på kvällen tog samma resa 30 min.

Efter lite panik i taxin hann vi trots allt med bussen till Acapulco. Vi åkte, som jag tidigare nämnt, en "diamante" buss, denna bussen var värd de extra kronorna vi la, det var ren lyx. Vi fick alla en lite påse med smått och gott så vi inte skulle bli hungriga på bussen, vi såg även tre filmer och låg i princip i varsin säng. Kanon start på resan!

Väl framme i Acapulco och på hotellet, som låg precis vid stranden och nära alla barer, började vi njuta av att vi verkligen ÄR i Mexico. Det var fantastisk värme dynget runt och vattnet hade en perfekt temepratur. Något som fick mig att rysa till en och annan gång var alla dessa fladdermöss som flög mellan olika träd. Jätte läskiga. Mygg fanns det också gott om, det märkte i alla fall jag och Natalia, som nu mera kallas Natascha i vår familj.

Något som var helt underbart var att de flesta mexikanarna kunde engelska. För första gången sedan vi kom till Mexico kunde vi fråga vad det var för mat vi beställde in och till och med Pontus fick in god mat. Riktigt god mat! På fredagen mötte vi upp alla de andra utbytesstudenterna på deras hotell och tillbringade en stund i deras "open bar" för att sedan gå vidare till ett uteställe som var granne med vårt hotell. Egentligen så gick inte jag. Jag och Jens och två till utbytestudenter tog häst och vagn till krogen. Vi hade jättekul åt vår lilla resa och vagnen med så mycket ballonger det bara gick. Vi dansade och njöt i flera timmar. Men trots de sena timmarna var jag inte sen med att stiga upp klockan nio på morgonen för att ta vara på varje soltimma på stranden.

Vidare på lördags kvällen åkte vi för att titta på de berömda "cliff divers" som finns i Acapulco. Varje gång de dök som fåglar (eller fladdermöss) höll man andan och hoppades på att de skulle komma upp igen till vattenytan. De gick dock bra och alla överlevde deras dyk. Vi tillbringade den sena lördagskvällen på ett av Mexicos mest populära uteställen, Paladium. Det var väldigt coolt att se. Det var ett av de dyraste uteställena och utsikten var helt magisk. Med endast glasrutor som väggar såg man ut över hela Acapulcos nattliv. Detta uteställe låg lite högre upp i bergen och därav utsikten. Återigen lyx.

När vi på söndagen skulle åka hem var jag och Natalia en sväng vid poolen och badade fötterna. Efter de varma havet upplevdes poolen kall så senare tog vi vårt pick och pack och begav oss till stranden för att invänta att bussen skulle gå tillbaka hem igen vid fyra snåret. När vi väl skulle åka hem längtade man efter lyx-bussen som skulle ta oss tillbaka till Mexico city. Vi sov hela vägen, som små änglar. Väl hemma igen var det kallare och myggbätten började klia. Men vi bjuder på det, Acapulco var minst sagt en helt fantastisk helg med mycket skratt och härliga människor. Genast börjar man längta till nästa resa så man kan bättra på färgen man fick...
...vi fick ändå ganska mycket färg. Pontus han fick en massa RÖD färg han. Stieg Helmer bränna på han!

Överlag har vi lärt oss: Åk i tid genom Mexico city. Fyra mil = 1,5 timmar. Köp myggspray innan de biter dig. Fladdermöss är inte farliga men otroligt läskiga. Busstation = Bus terminal. Och solen är väldigt stark, fråga Pontus!

Maten kallar och idag står det på menyn: Vågad chansning av kött, smörstekta champinjoner i sås alá Pontus och småpotatis. Serveras med ett glas rött, tort, vin. Efterrätt, dounats!

Buenos norche!
/Jess.

Trip uno.

Skolan har kommit igång på riktigt och vi får läxor varje vecka. Läxor har man inte haft på ett tag, men det är intressant och inte speciellt jobbigt eller svårt. Det är intressant att sitta på lektionerna när lärarna ber oss ha högläsning. Det var nog på högstadiet vi hade det sist i skolan, om det ens var då?
Hur som helst glider vi vidare här i Mexico. Jag och Natalia har idag invigt gymmet på skolan och vi är mycket starkare än innan. Anledningen till att vi tränade just idag är för att vi åker på vår första trip i morgon. Vi åker till Acapulco och kommer där visa upp våra nya muskler. Vi har bokat en så kallad "diamant" buss, detta innebär att vi (i princip) kommer att ha varsin säng på bussen, eller något i den stilen. Resan beräknas ta ungefär 5 timmar så ett vanligt säte hade egentligen vart bra nog. Men kan man lyxa till det för 50 kr extra så passar man mer än gärna på här i Mexico.
Nu ska jag packa ner bikinin och solkrämen - Acapulco here we come!

Muy bien

Som Jessica skrev så var vi inne i City över lördagen för att checka läget. Då tjejerna blev helt till sig av att det var rea tog jag och Ponte det vettiga beslutet att ta en runda för oss själva. Vi hittade en karta och började sen yra runt i stan, kollade in gamla kyrkor, olika museum och andra sevärdigheter, kulturellt och jäkligt vuxet! Vi var även inne i en stor park där vi blev utskrattade av ett femtiotal då en entertainer/clown gjorde narr av mig och Pontus, vi fattade i princip inget av skämten men det verkade underhållande.

På kvällen var vi ute på ett nytt ställe, Tiffanys, med lite random utbytesstudenter. Riktigt trevligt och Pontus har fortfarande inte fått bort de kvinnliga artisterna från näthinnan. Vi inbillar oss även att vår salsa är bra.

I fredags var vi på bio, The Tourist. Helt okej rulle men själva bion var riktigt häftig. Ingen SF Bio standard med småslitna säten och alltid en jätte eller påve framför dig. Här betalar du ca 60 kr och får sitta/ligga i en skinnfåtölj med benstöd som går att fälla. De hade även serveringspersonal där man kunde beställa vad som helst, från sushi till en grogg. Maxat kundvärde!

Annars flyter livet på här riktigt smooth. Skolan har dragit igång och för en gång skull är det lite småkul och intressant att gå till skolan igen. Kurserna känns bra och lärarna lika så.

Varför fastnar alltid våra lärare Mario och Ana i tullen när de reser tillsammans?.....De tar ju in Mario y Ana!

Jag och Pontus storsatsar på tennisen här. Kommande vecka börjar första passet med coach Reyes som ska göra underverk med oss. Pontus har köpt hårband så att alla kan säga att han liknar Björn Borg. Denna mentala boost har ju inte direkt funkat då jag raderat ut honom totalt i våra matcher, han börjar bli skyldig med ett antal bärs nu!

Har börjat planera en tripp till nästa helg och vi tänkte dra till Puerto Vallarta som ligger på västkusten. Sol, hav, paraplydrinkar och surf! Vi har även fått veta att det är ”Mexicos capital fot the gay-communty”. Intressant.

Hasta luego!
/Jens

Shoppingtajm.

Det var dags att utforska Mexico City's shopping utbud.

Vi åkte in till City i lördags förmiddag alla fyra, men vi splittrades snabbt då olika viljor om affärer, gator och områden fanns. När Jag och Natalia vill shoppa är det bäst att göra sig av med pojkarna för att få lite lugn och ro.

Gatorna i City är väldigt långt och det finns fantastiskt många olika smyckesaffärer. Det var till att orientera sig fram till de affärerna som lockade oss mest, likt; Sisha, Bershka, Mango & Zara. Mango hittade vi tyvärr aldrig så det får bli en sväng till köpcentrumet Satellite inom de närmsta dagarna.

Vad vi upptäckte när vi väl entrade den första affären var att det var rea. För mexikanarna är det nu slutet på vintern och det är alltså svenska versionen av mellandagsrea i Mexico. De reade allt, allt, allt! För oss var det perfekt. Ett par byxor är för mexarna vinterkläder, för oss något du har på dig på dig en kylig sommarkväll. Med en budget på 700 pesos i plånboken (350 kronor) inhandlade jag; två ringar, ett par örhängen, en hatt och ett par kostym/chinos byxor i marinblått. Detta lilla kalas gick till slut på knappa 300 kronor.

Jag och Natalia brukar jämföra shoppingen (prismässigt) i Mexico med Sverige mellandagsrea, men när Mexico med sitt låga ursprungs pris också kör på 50% off är det ofattbart billigt.

Vill också meddela att jag idag har införskaffat mig en morgonrock som jag ska gå och mysa i här hemma. Jag hoppas på lite hotellkänsla när jag bär upp den vita "hotelliga" morgonrocken!

Adios/ Jessica

Psst. En Big Mac & c/o kostar 25 svenska kronor här!

Står upp igen!

När man inte ätit mer än några få skedar yoghurt på nära fyra dagar var det dags att uppsöka farbror doktorn.

Den mexikanska doktorn konstaterade min magsjuka (infección gastrointestinal) genom att säga; you know, Mexican food is a little bit different! Han gav mig dundertabletter som man hemma i Sverige förmodligen skulle äta med jämna mellanrum i en tio dagars period. Här svepar man alla på tre dagar och man ska hålla sig borta från chili. Idag har jag ätit tabletterna i ett dygn.

Tips till er som funderar på att åka en sväng till Mexico och lyckas få magsjuka av the little bit different food:

När hoppet knappt existerar om att få tillbaka din aptit finns det två alternativ som får dig tillbaka till maten. 1. Mexicos variant på Mariekex ”Marias Gamesa”. Det var något som påminde om Sverige (samt ett bra alternativ för magen). 2. Popcorn. Micropop var enkelt att få ner plus att du blev törstig på någon slags juice/ saft de har här. Resultatet av dessa varor i samband med doktorns dundertabletter blev – Frisk på ett dygn med en något groggy känsla i huvudet.

I morgon avslutas vår termin i sverige med en dugga i prissättnig. Då denna veckan inte har varit till min fördel när det kommer till skolarbete och dugga-plugg spenderas kvällen idag med ett stort försöka till ett godkänt (samt ett försöka att få ner en hemmalagad hamburgare). Men som vi studenter brukar säga och som jag själv anser mig ganska bra på ORDBAJSA! Jag ska göra mitt bästa och sedan önska min lärare hemma i Sverige ett mexikanskt; mañana mañana Peter!

Que tengas un buen!

/Jes-sick (som min lärare komsikt nog uttalade mitt namn under min frånvaro i måndags).

MEXICO.

Efter mycket äventyr och många nya vänner börjar man verkligen känna sig som hemma här. Man har nu förstått att det inte bara är en semester-visit utan att man faktiskt ska stanna i ett antal månader.

Vi har vart iväg på vår första "riktiga" utflykt och utforskat Teotihuacan. Det är en massa pyramider, eller tempel som ligger strax utanför Mexico City. Imponerande bygge! Vi vandrade upp och ner för fantastiska många trappor och dagen efter kände våra stackars ben av detta. På hemvägen stannade vi till på ett litet ställe som tillverkade Tequila. De arrangerade en Tequila-provning och detta tog såklat Jens och Pontus vara på. Vi har även haft vår första utekväll i Mexico City då vi inte räknar med nyårsafton. Vi var på två olika ställen i den trendiga stadsdelen La Condesa. Sköna klubbar och goa drinkar, Mojiton smakde precis så som den ska göra. Vi var ute med i princip alla utbytesstudenter och dansade på oss ännu mer träningsvärk. Jag och Natalia blev även kompisar med ett gäng Mariachi-musikanter!

Jag har också fått prova på den första slängen av magsjuka (trevligt!), någon ska vara den första och det blev jag. Nu hoppas jag att jag har gjort mitt på den fronten. Tyvärr så missade jag på grund av magsjuka första dagen i skolan (med föreläsningar) men efter noga redovisning av Jens & c/o verkar kurserna bra och lärarna också. En kurs verkar väldigt rolig faktiskt.

Nu blir det lite film och vila medan solen skiner utanför fönstret! Man måste tänka på kroppen först.
Hasta pronto/
Jessica

¡Viva México!

Då var det dags för mig att äntra denna magnifika blogg. Har precis kikat på Filip och Fredriks årskrönika, bra grejer!

Här har ni mina första intryck av Määächiko.

Det man hörde innan man åkte till Mexico City var att man antagligen skulle bli ihjälskjuten, rånad eller förgiftad av all smuts och föroreningar. Jag har i princip inte märkt av något av detta. Mexarna är ett väldigt hjälpsamt och gästvänligt folk som gärna styr sitt liv med ett uttryck; Mañana Mañana. Dock är de extremt dåliga på engelska och i kombination med vår dassiga spanska så blir det en hel del intressanta konversationer. Att Mexico City skulle vara farligt är något vi inte alls märkt av. Dock vistas vi ju bara i de ”säkra” områdena, men som alla andra storstäder så finns det farliga områden. Inte helt konstigt då Mexico City har en befolkning av Sveriges gånger två, ca 20 miljoner. Vi går ju inte precis in i en mörk gränd för att kolla läget, sunt förnuft, check!

Mexicos valuta pesos är helt underbar, iallafall för oss svennebananer. Ett sexpack Corona eller Sol kostar ca 25 kr, Pontus köpte ett par Converse för 200 kr, jag ett tennisrack för 250 kr och restaurangbesök varje dag är inget som stör ens budget, så vi har det bra. Vi tackar CSN för givmildheten!

Huset vi bor i är riktigt fräscht och har en härlig mexikansk känsla. Huset hade dock varit ett perfekt mål för Byggfällan då tätningen här kanske inte är det bästa. Just nu när det är ”vinter” blir det ca 10 grader om nätterna, vilket gör att huset blir en aning kallt. Men det är inget vi kan klaga på då det för varje dag blir varmare, 24 grader om dagarna är ju inte så fel. Vi bor i ett riktigt backigt område så man får sig en bra workout när man ska ta sig till och från huset, bra för ben- och vadmusklerna! När jag kommer hem kan ni kalla mig Darth….Vader.

Nu har vi snart haft en vecka med introduktion där vi fått veta allt om skolan och fixat allt som har med pappersarbete att göra. Skolan är verkligen över förväntan då den har allt och lite till. Växjö campus kan slänga sig i väggen! På vårt campus som är gigantiskt är allt fräscht och det finns bla: en stor arena för amerikansk fotboll, fotbollsplaner, 8 tennisbanor varav en centercourt, en simhall, en stor inomhushall, gym, klättervägg m.m. Ingen campusfetma här alltså! Sedan finns den en massa matställen och kafeterior (Starbucks, Subway, sushi, m.m.), stora parkområden, föreläsningssalar, stort bibliotek….and so on. Finns till och med ett dagis där både studenter och lärare kan lämna sina barn. Skolan har även en egen taxiverksamhet. Det finns helt enkelt allt man kan behöva.

Skolan erbjuder även en massa olika gratiskurser i allt från gothic bellydance till att lära sig spela gitarr. Jag satsar nog på något av foto, matlagning och tennis. Tjejerna tänkte gå på Fit Dance (blir ingen direkt översättning där).

De flesta av utbytesstudenterna är från Frankrike, de syns och hörs överallt. Övriga är från alla möjliga länder; USA, Australien, Colombia, Bolivia, Holland…
Var på en fest med alla igår på en skön takterrass, rätt intressant att sitta och diskutera med folk från Melbourne, Medellin, Biarritz eller Paris om saker och ting.

Nu är det sängdags. Det som händer här näst är att på lördag ska vi till pyramiderna i Teotihuacan på dagen och sedan dra in till en klubb i city med alla andra utbytesstudenter. Har lyckats knåpa ihop ett bra schema som gör det möjligt för lite olika resor så första turistresan går troligtvis till Acapulco. Måste ju fixa till en jämn bränna!

Har för övrigt inte sett en sombrero eller en riktigt mexico-mustasch än!

Hasta luego!

/Jens

Här är lite bilder från campusområdet:

Första dagen i skolan.

Idag började skolan här i Mexico. Natalia är redan totalt utpumpad och bara efter en skoldag ligger hon med feber här i vår soffa.

Halv nio begav vi oss till skolan för att leta upp sal men något konstigt namn. Vi frågade oss fram och kom in i sal där det satt många utbytesstudenter. Vi slog oss ner och träffade mannen vi mailat med i ett halv år, Iván Ramirez. Om han är den som kan snacka bäst engelska på skolan ligger vi bra till. Det var många olika kulturer samlade under ett tak men majoriteten var fransmännen. Oj så mycket fransmän det var. Hoppas deras engelska går bra!

Vi har spanat in vårt schema och eftersom vi ska läsa en distanskurs från Sverige så kommer vi bara att läsa två kurser här nere. Detta betyder att vi kommer gå i skolan tre dagar i veckan. Första resan har också börjat att smidas, den kommer gå till Acapulco med resten av "utlänningarna"...vi är ju faktiskt också utlänningar nu!

Nu har vi även införskaffat ett korrekt tvättmedel, Ariel, ingen jäkla klora-skit! Vi hoppas nu på att våra kläder behåller sin ursprungliga färg.

En oxe, en kalv, en MexiKO! (jens påhitt till en shot tequila)

Det spanska språket.

Ibland kan det uppstå komplikationer med det spanska språket. När vi tidigare i veckan var och handlade för första gången på vårt kallade "Maxi" skulle vi köpa tvättmedel för att kunna tvätta och när man inte riktigt vet vad allt på flaskan betyder så tog vi en flaska som stod vid allt annat tvättmedel. Vi, eller jag och Natalia, uppfattade det som om det betydde color.
Idag skulle vi för första gången testa att tvätta lite underkläder, som tur var, i vår tvättmaskin. Vi la i kläderna, hällde på det medlet som vi köpt och försökte sedan tyda hur vi fick igång tvättmaskinen. När Jens sedan skulle komma och hjälpa oss att få igång maskinen ifrågasatte han tvättmedlet vi köpt. Han uppfattade det spanska ordet Cloralex som klor. I smärre panik öppnade vi tvättmaskinen för att titta till våra underkläder. Jens hade rätt. Vi hade köpt klor och våra kläder hade fått ett antal roliga, blandade färger. Det var ju tur att vi bara skulle tvätta underkläder och inget finare klädesplagg. Så kan det gå när inte haspen är på och då man chansar för mycket.
Vi är glada ändå då vi legat ute i solen hela dagen och blivit lite bruna inför morgondagens första skoldag. Jag har till och med fått lite ränder efter bikinin. Känns bra att se att en bränna är på G. Nu blir det improvisation i köket och mys innan skolans allvar drar igång.
Hasta pronto chicos!

New Years Eve.

Feliz Año Nuevo!
Att fira nyår i Mexico City var en upplevelse. Det var det galnaste, sjukaste, konstigaste tillställningen jag vart med om.. det hände verkligen ingenting!!!
Eftersom vi inte är bekanta med Mexico City eller deras traditioner ännu tog vi på nyårsaftons morgon till internet för att ta reda på vart "det händer" på nyårsafton. En länken ledde oss till en annan och vips, wikipedia skriver att det är på torget Zocalo (världens tredje största torg) som man kan förvänta sig mäktiga fyrverkerier och ett fantastiskt tolvslag. Detta lät enligt oss superb.
Eftersom vi hade tänkt att äta på någon mysig restaurang åkte vi in i tid till M.City för att få ett bord. Första lärdomen för kvällen blev att nästan allt är stängt på nyårsafton i M.City och efter mycket letande satt vi tillslut på en restaurang och drack en Coca Cola. Restaurangen var i jämförelse med McDonalds, fast med mexikansk mat. När maten landat i magen vandrade vi vidare för att se om vi kunde hitta något annat ställe som erbjöd en öl på självaste nyår. Vi hittade ett ställe och beställde -Una cerveza, por favor.

För att inte missa det storslagna tolvslaget som enligt wikipedia skulle hänga på Zocalo gick vi runt elva snåret dit. Ganska lite folk, massa snöattraktioner som var stängda och en massa poliser, verkligen massa. Vi förstod att något skulle hända. Vi var spända och vandrade runt på torget i väntan på att massa folk skulle dyka upp och att attraktionerna skulle öppna. Vi tog även en titt inne i den stora kyrkan, maffig! Klockan blev kvart över elva, halv tolv, kvart I tolv, tio i, fem i, TOLV. Kyrkklockorna börjar ringa, och oj vad de ringde. I hela tio minuter ringde dem (högt).
Nu händer det? Nu? Nu då? ...
...men nej. Inget hände. Det var bara kyrkklockorna som ringde och efter att de långa tio minuterna hade gått applåderade alla på torget (inte särskilt många) åt de som hade ringt i klockorna. Sedan var det slut!
Vi åkte hem och googlade igen, detta kunde inte stämma. M.City på nyår och inte en enda raket. Vi hittade länken; http://www.youtube.com/watch?v=lUvEDUmbJo0 .

Länken visar massor av fyrverkerier i Mexico City, upplagt bara för någon minut sedan. Vi var på fel torg. Vi skulle ha befunnit oss på Zona Roza. Det ska tilläggas att vi tidigare på kvällen hade besökt detta ställe för att leta efter en restaurang, men eftersom vi inte ville missa tolvslaget på Zocalo valde vi att åka dit för att äta.
Flopp - CHECK!
Dock hade vi fantastiskt roligt åt oss själva som missat detta totalt, så i stort sätt kan vi dra slutsatsen att nyår var trevligt, kärleksfullt och roligt!! Slusatsen att wikipedia inte alltid är så himla bra kan också dras.
Gott nytt år på er alla och hoppas att ni såg lite raketer.