Moviestar.

I fredags planerade vi en kväll på utestället Classico. Vi förväntande oss en massa utbytesstudenter och open bar. Vi hade tidigare på dagen köpt biljetter som inkluderade open bar, inträde och ja.. i stort sett allt du behövde för en lyckad kväll var denna biljetten. När vi väl skulle entra Classico visade det sig att vår biljetts funktion var inställd på grund av för litet angagemang. Efter mycket om och med gick vi i alla fall in, gratis, och hade ändå en väldigt trevlig kväll. Pengarna för biljetten ska vi få tillbaka på måndag. Vi hade väldigt kul på dansgolvet och efter att många mexare ville fotografera sig med Pontus och hans blonda hår kom snart ett tv-crew fram till oss med kameran i ansiktet. – Visa oss nu hur kul Svergie har! Så vi dansade och sjöng med till (sån tur var) en låt vi kände igen. Vi förväntar oss nu att vara Classicos ansikten utåt då det skulle bli någon slags promotionfilm på deras hemsida. Återkommer med länk. Så som Natalia förklarade det. Nu är vi local-celebrities!

Eftersom vår tv endast visar dubbade filmer eller spanska b-såpor tog jag och Natalia tummen ur och gick ner till Mexicos version av Hemmakväll – Blockbusters, för att hyra film. Äntligen lite engelsk film på tv:n (och inte från dataskärmen). Lördagskvällen blev alltså = filmmarathon.

I veckan väntas ”second partial” och besök från Jens Halmstads-Hunk Lucas. Här händer det alltid saker, fart och fläckt hela tiden.

ARIBBA!

/J.

Isbjörnar i Mexico?

Förra veckan var lugn och skön och jag har passat på att ge min hud lite mer färg. I torsdags gick vi ut på en klubb inne i stan som hade dresscode: Dress to impress. Fråga mig inte varför, jag tyckte alla där var klädda som alla mexikanare brukar vara klädda. Mindre bra! Vi var bjuda till våra finska vänner innan staden kallade. Vi hade en turnering i Beer-Pong. Jag var faktiskt ganska imponerad av mig själv i vissa kasst men dock vann vårt grannland. Finland – Sverige 2-1. Det bör tillläggas att finskarna har tränat vid ett flertal tillfällen då det är deras pingisbord. Vi svenskar gjorde debut.

Lördagskvällen var planerad med ett besök inne i staden för att lyssna på det svenska bandet Radio Dept. Dock är tydligen detta band ett av mexikanarnas favvisar och därmed; SOLDOUT!  Det var ett riktigt slag på näsan, jag som hade längtat efter att få skriva lite på svenska. Kvällen slutade istället med Danska kakor och en film i soffan som var något av den sämre varianten. Detta betyder i min värld = Sova.

Söndagsmorgonen vaknade jag väldigt pigg och utvilad, allt tack vare den dåliga filmen, jag hoppade på Jens tills han vaknade och sedan försökte jag även väcka Pontus. En sväng in till stan och kolla lite Zoo var min planering. Jag lyckades få med mig skysovarna och på Zoologico (som det här heter) såg vi allt från svanar till giraffer. Till och med isbjörnar, pingviner och sälar finns på Mexicos Zoo. Coolt. Efter vi tittat klart på alla djuren vandrade vi runt på Reforma, det fina stället i stan, vi hade dock väldigt trötta ben. Vi tog oss en glass och åkte hem! Dock hann vi med att vara lite kulturella och kolla in det moderna museet. Nu väntar vi på Natalias hemkommande från Acapulco där hon vart i helgen med hennes syster samt systers pojkvän. Hoppas de inte är brunare än mig, då jäklar.

Oooohhh.. där bör läggas till att vår nya mexikanska vän Ur säger att vi ser ut som supermodeller här i Mexico!

Buenos noches!

/Jessica

Tack Farmor & Farfar

Sofia och martin anlände i Torsdags till Mexicos flygplats där jag och Jens med varsin 7-eleven macka i handen mötte upp dem.  Dem var inte så jätte roliga eftersom de i princip inte hade sovit på hela vägen och Sofia hon körde även på varianten ”jag äter inte på plan”. Jag och Jens fick ge dem lite mat och natta dem till sömns, och vi gick sedan iväg för att fira finskan Paulina som fyllde år, (Jens spöade skiten ur alla i pingis.) Eftersom de nyanlända somnade tidigt vaknade de också mitt i natten och var pigga. Upp i ottan (i alla fall klockan 9) var jag och gjorde frukost ute på framsidan i solen. På fredagskvällen åkte vi in till Mexico City för att äta en fin middag alla fyra. Vi vill därför alla fyra skicka ett stort Tack! till Farmor & Farfar som bjöd på denna fantastiska mat. Vi valde en resturang bara ur intet och lyckligtvis var den kanon. Vi hade till och med livemusik senare in på kvällen. Tack!

Det har vart jätte roligt att ha Sofia och Martin på besök, man har också fått sig en smak av det svenska godiset igen. Igår kväll blev det ett biobesök innan jag skickar iväg dem till att klara sig själva i detta stora land.

Alla hjärtans dag

Det är alltid intressant att vara i något annat land när det är någon speciell och internationell dag. Igår när vi skulle skynda oss till vår första lektion spelades det kärleksmusik överallt och det var massa olika stånd där det såldes hjärtan i alla dess former, balonger, blommor, godis.. ja allt man kan tänka sig att ge bort eller få en dag som denna. Under vår föreläsning knackades det på dörren ett antal gånger och det kom leveranser till några av tjejerna i klassen. Det kändes som om vi levde i en High-school film. Väldigt intressant upplevelse, varför kan inte Sverige bli lite mer som Mexico? Nog för att allting egentligen är ett marknadsföringsknep som resulterar i mera pengar, men ändå. Lite mysigt är det ändå när hela skolan plötsligt blir romantisk! Jag fick en Dr.Love nalle av Jens, komiskt nog hade jag haft väldigt ont i magen och självklart botade denna mitt magont. Kanon-present!

Hasta Luego!!!

/Jessica

Att rocka med Sting

Dag 1:

Efter en lång natt på bussen kom vi äntligen fram till Ixtapa. En lite mysig by med inte fullt så mycket turister. I alla fall inte just nu. Vi fick sådan tur var check in på hotellet direkt när vi kom på morgonen och gick sedan vidare direkt till restaurangen, frukost! Vid frukosten satt vi med utsikt över havet. Jag, rädd som jag är för vattnets varelser, skådar genast en fena utanför stranden. En fena blev fyra och direkt tänkte jag självklart ”HAJ!” (här tänker jag aldrig bada). Dock insåg vi att det var fyra ofarliga delfiner som simmade och lekte längst stranden på morgonen. Ett fint sätt att börja dagen på tills Natalia lade till att hajar också lever i flock.

Första dagen erbjöd en ganska molnig himmel killarna bestämde sig för att hyra surfbrädor och bege sig till en strand som heter Playa del Linda. Jag och Natalia däremot tillbringade dagen vid poolen och prova lite av baren läckerheter.

Efter killarnas surfäventyr på Playa del Linda blev de, av någon anledning, sugen på att se om de kunde hitta cocos-nötter i palmerna. När de vandrade in lite djupare i, enligt Jens, den så kallad djungeln såg det en skylt ”Shark-attack warning”. Pontus såg situationen som sådan; Det är större sannolikhet att vi får en cocos-nöt i huvudet än att bli uppäten av en haj.

Dag 2:

Då Playa del Linda inte erbjöd en strand som passade min och Natalias solande så bra bestämde vi att vi skulle åka till en annan strand, lite längre bort vid namn Troncones. Efter att vår nya kompis Paulinho till taxichaffis hade skjutsat oss la vi oss till rätta på stranden. Upptäckte en massa krabbor och sådana där läskiga vattenvarelser. Killarna började sin andra surfdag som slutade redan efter tjugo minuter. Trummvirrvel….

… Jens hoppade av brädan nära ett par stenar. Jag och Natalia försökte foto dem när det lekte ute i vattnet. Jag zoomade in Jens och ser att något inte riktigt stämde. Upp ur vattnet kom han och mycket riktigt, han haltade. Stingrocka är en slags plattfisk med en aggressiv tagg till rumpa. Jens fot hade väl irriterat denna fisk som sedan begav sig för att attackera. Blod, fantastisk smärta och innan vi förstod vad som hade hänt hade smärtan blivit värre. Till vår och framför allt Jens stora tur kom en Amerikan fram till oss, före detta något likt en läkare. Han hade själv vart utsatt för en liknande situation förr och dessutom kunde han spanska. Han är dagens hjälte. Han hjälpte oss till doktorn (som gjorde en minioperation av Jens fot och gav honom dropp och smärtstillande), han översatte allt för oss från spanska. Detta var förövrigt hand sista dag här i Mexico och efter att doktorn hade opererat klart Jens fot sprang han hem eftersom han flyg gick om två timmar. Vilken hjälte. Jens summerade dock händelsen med att; Det gick bättre för mig än vad det gjorde för Steve Irwin. CHECK!

Nu mår Jens bra igen. Han spelar minigolf med Pontus och håller förmodligen en öl i handen. Han haltar dock fortfarande like en farbror.

Dag 3:

Vi valde att spendera denna dagen på havet. Vi åkte på en fisketur med en farbror som var väldigt skillad när det kom till fiske. Vi begav oss ut på havet klockan nio på morgonen och när klockan var runt tio nappade en fisk, två fiskar, tre fiskar, fyra fiskar. I princip samtidigt allihopa. Vi fick upp alla och de såg verkligen ut som låtsas fiskar. De var silvriga och vi förstod inte riktigt vad för sort det var, men snart skulle vi få veta. Eftersom denna resa bjuder på ”Drama Queen’s” så blev jag offret idag. Illmående, CHECK! Det var faktiskt en liten båt som gungade väldigt mycket. Vi åkte till en liten vik där vi möttes upp av en resturang-snubbe han skulle tillaga våra fiskar som vi senare skulle få äta till lunch. Fisken var jättegod och vi tyckte nästan att den smakade som lövbiff konstigt nog. Vi frågade först nu vad det var för fisk och vi hade fångat en massa tonfiskar! Coolt. Tonfisk på burk i helformat.

Något som ska tilläggas till dagen är att vi också såg jätte (jätte) många Stingrockor ute på havet. Det hoppade som delfiner i princip och gjorde konster. Vet dock inte om Jens var så förtjust i showen.

Nåväl; Så länge magen är glad, är människan glad (-Gustav Svensson i SvenssonSvensson).

Dag 4:

Efter drama queen’s och lite molnigt väder första dagen valde vi denna dagen att bara hänga vid poolen. Vi ville steka oss riktigt bruna till hemfärden och gjorde detta med stek-olja. Vi låg hela dagen vid poolen och det var väldigt hett. När solen väl visade sig på en klarblå himmel i Ixtapa var det väldigt varmt. Och jag som hade vart lite ledsen över de tidigare dagarnas små moln önskade nu dem tillbaka.

Något som vart märkligt under ena natten i Ixtapa var att plötsligt en kväll försvann vår tv-kontroll spårlöst. Jag och Jens letade igenom vårt rum från golv till tak. Den var borta. Vi insåg faktum och lade oss för att sova. Jag vaknar lite senare under natten efter en dröm och märker att AC:n är påslagen. Jag och Jens har aldrig slagit på den under hela vistelsen då jag brukar bli förskyld av luften. Jag väcker Jens och skäller lite på honom som satt på den. Det var dock inte han. Jag försöker stänga av AC:n men kontrollen fungerar inte. Yrar till receptionen och får en ny. Somnar. Vaknar. Telefonen ringer men ingen är där. Väckning 04.30? Inser faktum; det spökar!

Lärdommar efter Ixtapa; Det finns delfiner i havet och Stingrockor. Använd badskor om du badar hos Stingrockorna.  Amerikaner dem e allt bra dem. Det finns spöken även i Mexico. Om du bara vill äta fisk är det ett billigt sätt att leva på.

Adiós amigos!

1 år med min man.

Idag har jag och Jens varit tillsammans i ett år. Trevligt att fira det i Mexico. Med tanke på att Mexico är väldigt billigt passade det utmärkt att ta in på närmaste hotell med jacuzzi, Junior suite! Kalasbra var det. Med en jacuzzi mitt i rummet, en flarra rött och några konstiga klubbor vi köpte hade vi en jätte mysig kväll igår. Vi valde att ta in på hotell dagen för "dagen med stort D" eftersom vi är lediga idag kunde vi sova ut och njuta till max. Ett år går fort när man har roligt som Jens sa.

I helgen som vart bjöd vi in våra finska vänner till en BBQ alá Sverige. Vi bjöd på grillspett (på vår nyinvesterade grill), stekt potatis och Pontus, numera populära, sås. Till efterrätt blev det Marshmallows över grillen. Kanonkväll och det är skönt att vi har samma humor som vårt grannland. Ibland kan det faktiskt vara svårt att skojja till det med andra utbytesstudenter.

Eftersom vi hade det så himla härligt i Acapulco och med tanke på att vi är lediga 5 dagar i streck över helgen har vi passat på att boka vår andra resa. På torsdag kväll sätter vi oss på en buss (tio timmar) till Ixtapa. Pojkarna vill surfa och jag vill självklart bättra på min bränna och kolla på när de leker i vattnet. Jag ska inte sticka under stolen med att jag vill impa på min syster, som landar i Mexico nästa torsdag, men en gyllenbrun färg.

Tiden går som sagt fort när man har roligt och vi har varit här i över en månad. På torsdag har vi vårt förta "partial" i skolan och vi spenderar numera kvällarna med kaffe och plugg.

Vi har det bra här i Mexico/ Jess.