Heja Sverige!

Efter att ha vaknat på ett strålande humor och serverat mina fyra sambos med frukost på sängen hade alla ett stort leende på läpparna fredags morgon. Jag kände mig nöjd över dagens början och kände på mig att resterande också skulle bli toppen. Energin var på max och jag längtade till kvällens ”happening”. The Sounds var i stan och självklart hade vi biljetter till detta svenska rock-band.

 

Vi fick besök av vår finska vän Petteri och hans mex-flickvän (han vill nog inte erkänna att det är ett par ännu, men det är dem). Det blev något glas vin innan avfärd mot konserten. The Sounds skulle spela på en klubb som heter Salón Cabadonga inne i City. Efter att vi klämt in oss sex personer i en taxi, börjat känna av lite smärtor önskade vi oss självklart att vi snart skulle vara framme. Tyvärr (och självklart!) visste inte taxi-chauffören var denna Salón låg och en resa som skull tagit max 40 minuter tog nu 1 timma och 30 minuter. Inget att rekommendera med sex personer i bilen.

 

Nåväl. Väl framme vid insläppet till The Sounds uppmärksammade vi en enorm kö. Mexico överraskade med intresse för detta svenska band. När vi stod längst bak i kön kom Petteris mex-flickvän springande och drog tag i mig. Ibland är det bra att ha mexare med sig. Vi gick före hela kön och bara rakt in. Vakterna trodde vi skulle köpa biljetter, men icke. Vi hade redan biljetter så det vara bara att efter första vakten visa den andra vakten vår lilla papperslapp. Jag älskar Mexico!

 

The Sounds – En fantastisk bra spelning med grymt drag på golvet. Det bästa av allt var att jag såg, i princip allt. Mexarna har en tendens till att vara korta, detta innebär att trots att alla står och hoppar på golvet så ser jag scenen, Tror aldrig detta har hänt tidigare! Bandet promotade sin nya skiva som släpps här i dagarna, jag har redan en favorit-låt.

 

Eftersom det var ett svenskt band hade vi ögonen öppna för skandinaver på stället. Vi såg en blond tjej springa runt. Jag och Natalia tippade på Majas lillasyster (sångaren i bandet). Vi var tillslut tvungna att gå fram och fråga. Hon hette Mari och var från Finland. Hon hade kommit till Mexico.City med The Sounds crew. Ganska coolt ändå. Vi hängde med Mari resten av spelningen men tappade tyvärr bort henne mot slutet. Väldigt tyvärr måste jag säga eftersom hon frågade oss om vi ville med och festa med alla efteråt, inklusive bandet.

 

Mitt i folkmassan skymtade vi en Sverige-tröja. SVENSKAR!! Random svenskar i Mexico, har aldrig hänt förut (förutom en svensk konstnär vi träffade i mataffären för ett tag sedan). När konserten var slut ser vi Sverige-tröjan igen, på en mexikansk kille. Efter ett tag blir mexarna fler och det visar sig (konstigt nog) att dessa sex mexikanare, med Sverige-tröja på har alltså pluggat i Växjö. Alltihopa. Tyvärr hade de gått i Växjö innan vi hann börja, men hur liten är inte värden? Där var vi Växjö studenter och där var dem. Av Mexico Citys 25 miljoner invånare hittar vi f.d Växjö studenter. Tufft!

 

/Jess


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0